MENU ZAMKNIJ

Centrum Bajki w Bielsku-Białej

CENTRUM-KULTURY-A5-ARCHITEKCI

Nowy budynek Interaktywnego Centrum Bajki i Animacji został zaprojektowany wzdłuż zachodniej granicy działki.
Dzięki takiemu rozwiązaniu:
– EKSPONOWANA JEST ZABYTKOWA WILLA ROTHA – odsłania się trzy jej najważniejsze elewacje a łącznik
umieszcza się od strony zachodniej – najmniej widocznej,
– TWORZY SIĘ PRZEDPOLE CENTRUM BAJKI I ANIMACJI – nowy skwer miejski przyciągający mieszkańców dzięki
atrakcyjnemu programowi i łączeniu architektury nowoczesnej z zabytkową.

Ponadto koncepcja nowego budynku wykorzystuje potencjał zróżnicowanego ukształtowania terenu:
– tworzy POMOST między willą Rotha a górną częścią terenu przeznaczoną na ogród,
– umożliwia ukrycie 30 miejsc postojowych od strony zachodniej, głównie wewnątrz otwartego parkingu pod
konstrukcją budynku
– tworzy przestrzeń miejską zwróconą w kierunku willi Rotha, z szerokimi schodami terenowymi/amfiteatrem
wprowadzającymi użytkowników do części górnej założenia.
Zagospodarowanie terenu wokół muzeum zostało zaplanowane tak by prócz otoczenia Centrum był to teren
miejski chętnie odwiedzany przez mieszkańców Bielsko-Białej. Teren został podzielony na następujące główne
obszary:
OTOCZENIE WILLI ROTHA
STREFA WEJSCIA NA TEREN Z BRAMĄ I MAŁA ARCHITEKTURĄ
PLAC MIEJSKI
BAJKOWY OGRÓD
Teren za budynkiem pełni funkcje zapleczowe oraz postojowe – w ilości miejsc parkingowych wymaganych w
warunkach konkursu
OTOCZENIE WILLI ROTHA
Otoczenie willi zaprojektowano w nawiązaniu do historii budynku. Zaplanowano cięte formy żywopłotów (
bukszpan pospolity Buxus sempervirens) o geometrycznym układzie podkreślającym podziały budynku oraz jego
rangę. Pomiędzy krzewami wprowadzono wąskie ścieżki z nawierzchni mineralnej typu Hanse Grand w kolorze
piaskowym. Historyzujący układ nasadzeń podkreśla wyjątkowość budynku, jednak dzięki zastosowaniu
materiałów ( zarówno roślinnych jak i twardych) występujących również w dalszej nowo tworzonej części terenu,
obszar ten odczytywany jest jako fragment większego założenia, stanowiący wyjątkowy element nowo
powstałego zagospodarowania.
STREFA WEJŚCIA Z ZABYTKOWĄ BRAMĄ I MAŁĄ ARCHITEKTURĄ.
Pas zieleni uporządkowanej oraz małej architektury wzdłuż granicy działki, z jednej strony oddziela kompleks
Interaktywnego Centrum Bajki i Animacji od powstającego parkingu miejskiego a z drugiej strony zaprasza do
środka poprzez widoczne z daleka logo Studia Filmów Animowanych.
Od strony ulicy zostały wprowadzone nasadzenia krzewów i drzew kadrujących widoki na budynek. Jednocześnie
wprowadzona roślinność umożliwia odbiór placu jako wnętrza bardziej kameralnego.
OBSŁUGA RUCHU KOŁOWEGO
Dostęp dla samochodów i autokarów zapewniony jest przez bramę główną do założenia od strony ul.
Cieszyńskiej.
Samochody osobowe w drodze na parking skręcają w lewo za willą Rotha i przejeżdżają skrajem placu, po
wyraźnie wydzielonej części posadzki.
Autokary jadą prosto i zatrzymują się naprzeciwko wejścia do Centrum. Jeżeli w toku prowadzenia inwestycji
okaże się to możliwe, autokary wyjadą z terenu na ulicę prowadzącą do nowego parking wielopoziomowego.
Jeżeli takie rozwiązanie nie będzie wykonalne, autokary zawrócą wykorzystując do manewru drogę na parking dla
samochodów osobowych. Następnie wyjadą przez bramę główną.
PLAC MIEJSKI
Budynek muzeum został cofnięty w głąb działki, co umożliwiło stworzenie wyjątkowego placu miejskiego. Obszar
ten, będąc przedpolem Centrum Bajki będzie jednocześnie mógł spełniać rolę dopełniającą podczas
organizowanych wydarzeń czy imprez.

projekt: 2016    /    klient: Studio Filmów Rysunkowych z siedzibą w Bielsku Białej    /    lokalizacja: Bielsko-Biała, Polska

powierzchnia: 1458 m²  /    koszt: 16 226 800 €  netto   /   architekci: a5architekci / MWJW Architekci